HOEVEEL WATER MOET JE PER DAG DRINKEN?

We kunnen 50 dagen zonder eten, maar slechts twee of drie zonder water. Water is essentieel voor het menselijk lichaam en we hebben ongeveer 2,5 liter water per dag nodig.1 Het meeste komt uit vloeistoffen, maar sommige komen ook uit vast of vloeibaar voedsel.

Het totaal van 2,5 liter per dag is een ruwe schatting en hangt af van verschillende factoren:

Leeftijd

Seks

Gewicht

Hoogte

Niveau van fysieke activiteit

Temperatuur en klimaat

Het water in ons lichaam

Het watergehalte in ons lichaam neemt af naarmate we ouder worden. Degenen met het meeste water zijn pasgeborenen met 75% en degenen met het minste water zijn de oudste met 55%. Volwassenen hebben gemiddeld 60% water in hun lichaam.1,2

Dus waar wordt water precies in het lichaam opgeslagen? Een derde zit in ons bloed en in onze cellen, terwijl de meerderheid, tweederde in onze cellen zit.

Als uw lichaam uitgedroogd raakt, kunnen veel lichaamsfuncties worden beïnvloed, omdat water reguleert: 3

lichaamstemperatuur

hormonale regulatie

het stimuleren van energieverbruik

de dichtheid van bloed

huid vocht

levensduur van de cel

positieve spijsvertering

schokdemperfunctie voor het ruggenmerg, de hersenen en de ogen

verwijdering van afvalproducten

Ons lichaam verliest constant water door ademhaling, zweet, urine en ontlasting.1 We verliezen nog meer water als we ziek zijn, door braken en diarree, dus dit verhoogt ons risico op uitdroging.

Blijf gehydrateerd

De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) stelt de volgende richtlijnen voor een totale inname van gezond water voor: 1

Groep

Totaal aanbevolen waterinname (dagelijks)

Zuigelingen (0-6 maanden oud): 100 – 190 ml per kg lichaamsgewicht, uit moedermelk

Zuigelingen (6-12 maanden oud): 0,8 – 1,0 liter

Kinderen (1-2 jaar): 1,1 – 1,2 liter

Kinderen (2-3 jaar oud): 1,3 liter

Kinderen (4-8 jaar): 1,6 liter

Mannelijke kinderen (9-13 jaar): 2,1 liter

Meisjes (9-13 jaar): 1,9 liter

Volwassen mannen (ouder dan 14 jaar): 2,5 liter

Volwassen vrouwen (ouder dan 14 jaar): 2,0 liter

Zoveel water drinken lijkt veel, maar onthoud dat dit aanbevelingen zijn voor onze algemene waterinname, inclusief het water dat we via voedsel drinken.

Over het algemeen komt 20-30% van het water dat we nodig hebben uit ons voedsel. Het eten van een uitgebalanceerd dieet met een grote verscheidenheid aan groenten en fruit kan ons al helpen om gehydrateerd te blijven.

Zeen Social Icons

More Stories
SKIN & BEAUTY: ANTI-AGING TIPS & SECRETS OM ER JONGER UIT TE ZIEN